Opony radialne

( ilość produktów: 7308 )

Na przestrzeni wielu dziesięcioleci istnienia motoryzacji wyprodukowano setki bardzo ciekawych wynalazków, które zagościły w niej na stałe. Elektronika zadbała o komfort, a opony – o bezpieczeństwo podróżujących. Kiedyś używano wyłącznie opon diagonalnych, teraz jednak zostały w praktyce całkowicie wyparte przez opony radialne. W przeciwieństwie do wariantów diagonalnych, w modelach radialnych kord ułożony jest promieniowo, a nici osnowy nie krzyżują się, tylko leżą równolegle do siebie na całej płaszczyźnie opony. W naszym sklepie znajdują się najlepsze opony radialne – warto wybrać model odpowiedni dla siebie.

Opona radialna a opona diagonalna – podstawowe różnice i cechy

Opony radialne różnią się od diagonalnych głównie budową wewnętrzną. Opona diagonalna, jak z resztą sama nazwa wskazuje, ma wewnętrzny kord (czyli drobne, stalowe linki) ułożony skośnie pod kątem od 20 do 40 stopni, a poszczególne części kordu nachodzą na siebie i obejmują również ścianki boczne, kończąc się na drutówkach. W przeciwieństwie do opony diagonalnej wersja radialna ma kord ułożony promieniowo, czyli pod kątem prostym do płaszczyzny symetrii opony. To jedyna różnica, która mogłaby się wydawać niezbyt istotna gdyby nie fakt, że sposób ułożenia kordu zupełnie zmienia charakterystykę danej opony. Jeśli zatem zastanawiasz się, czym jest opona radialna, to wiedz, że to opona z wewnętrznym kordem ułożonym poziomo.

Cechy opony radialnej w praktyce

Opony radialne wyparły całkowicie opony diagonalne z użytku w samochodach osobowych i przemawia za tym bardzo wiele cech użytkowych wariantów radialnych. Opony diagonalne (ze skośnym kordem obejmującym także boki opony) bardzo się nagrzewają, gdyż poszczególne części kordu ciągle wykonują niewielki ruch, który wydziela mnóstwo ciepła. W oponie radialnej kord znajduje się jedynie na czole opony i nieco poniżej, a do drutówki jest przytwierdzony jedynie specjalistycznymi pasami ochronnymi. Oznacza to zupełnie inną specyfikę jazdy.

Kord wykonany ze stalowych linek jest bardzo twardy, co w oponie diagonalnej powoduje, że jest odporna na największe przeciążenia, gdyż kord obejmujący także ścianki boczne opony zwiększa ich sztywność. Opona radialna jest znacznie miększa i zapewnia zdecydowanie większy komfort jazdy operatora urządzeń technicznych czy samochodów osobowych, terenowych lub dostawczych, głównie za sprawą miękkich bocznych ścianek. To także potrafi być minus w warunkach przemysłowych. Cienkie ścianki boczne bez kordu są narażone na uszkodzenia mechaniczne, np. przebicie lub wybuch, co w przypadku opon diagonalnych nie ma prawa wystąpić.

Inne ciekawe parametry opon radialnych

Warto wiedzieć, że opony radialne zachowują swoje parametry nawet do prędkości 300 km/h i więcej, co w przypadku opon diagonalnych jest zupełnie niewykonalne. Podobnie z naprawami, np. rozerwaniem opony lub wbitym gwoździem. Opon diagonalnych nie da się naprawiać praktycznie w żadnym przypadku, gdyż ich uszkodzenie zwykle wiąże się także z uszkodzeniem wewnętrznego kordu (np. na boku opony). Opony radialne są na tym polu znacznie lepsze, gdyż można je naprawiać w większym zakresie i z zachowaniem pierwotnych walorów użytkowych.

Opony radialne mają również doskonałą trakcję i żywotność, dlatego są najczęściej używane w przypadku aut osobowych, dostawczych i samochodów typu TIR, gdyż zmniejszają koszty użytkowania pojazdu i zapewniają bezpieczeństwo podróżującym. W naszym sklepie znajdziesz najlepsze opony radialne renomowanych producentów. Zamów już dziś!

Widok
Widok
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixelpixel