Opony diagonalne
Opony użytkowe dzielą się względem swojej budowy na modele radialne i diagonalne. Ich różnice wynikają ze sposobu ułożenia kordu, który w przypadku opon diagonalnych występuje w ilości minimum dwóch warstw ułożonych skośnie pod kątem od 20 do 40 stopni. Co ciekawe, gumowane nici osnowy (kord) oplatają i czoło i bok, dlatego opona diagonalna charakteryzuje się dużym stopniem stabilności niezbędnej np. podczas prac budowlanych czy przemysłowych.
Opony diagonalne a radialne – podstawowe różnice
Opony diagonalne różnią się od radialnych nie tylko budową, lecz także sposobem użytkowania. Ze względu na sposób ułożenia kordu opona diagonalna charakteryzuje się najwyższym poziomem stabilności i sztywnością nieosiągalną dla opon radialnych. Dzieje się tak dlatego, że w przeciwieństwie do nich, opony diagonalne mają grubą warstwę kordu w całym swoim przekroju. Skrzyżowane kordy zapewniają znacznie wyższy poziom stabilności niż w oponach radialnych, lecz ma to swoje minusy, które spowodowały, że opony o budowie diagonalnej są wypierane przez opony o budowie radialnej. Na ich korzyść przemawia jednak cena, która w przypadku prac rolniczych czy budowlanych zapewnia duże oszczędności.
Cechy użytkowe opon diagonalnych
Największą zaletą opon diagonalnych jest ich sztywność, która umożliwia transportowanie dużych obciążeń bez wpływu na zwrotność pojazdu. Opona nie zmienia wówczas znacząco swoich wymiarów oraz kształtu. Podobnie jest ze stabilnością, czyli wypadkową sztywności, którą zapewniają kordy ułożone nie tylko na czole opony, lecz także na jej boku, przez co są znacznie bardziej wytrzymałe na największe obciążenia statyczne. Wzmocnione boki mają także dodatkową zaletę w postaci odporności na uszkodzenia mechaniczne, np. przebicia, pęknięcia czy wybuchy. Skrzyżowane warstwy kordu zapewniają doskonałe tłumienie niewielkich drgań, co ma duże znaczenie podczas prac polowych i nie tylko. Równie istotną zaletą opon diagonalnych jest mniejsza bezwładność.
Cechy sztywności i stabilności powodują jednak, że opona diagonalna zapewnia gorszą trakcję na wszelkich nawierzchniach, szczególnie podczas jazdy po łuku, a także wysokimi oporami toczenia, które powodują zwiększone zużycie opony oraz znacznie większe zużycie paliwa. Ze względu na stały ruch skośnie ułożonych kordów wnętrze opony diagonalnej może się także szybciej nagrzewać, szczególnie po przekroczeniu większych prędkości.
Oznaczenia opon diagonalnych
Wszystkie opony diagonalne oznacza się w sposób typowy dla pozostałych rodzajów opon, lecz może się on różnić pomiędzy producentami czy sklepami detalicznymi i hurtowymi. Przyjęło się jednak, że oponę o budowie diagonalnej oznacza się w sposób: szerokość-rozmiar w calach, np. opona 9-15 to model opony diagonalnej o szerokości 9 cali, odpowiedniej na obręcz o średnicy 15 cali. Czasami producenci stosują bardziej uniwersalne rozwiązania, np. 11.5/80-15.3, co oznacza oponę o szerokości 11.5 cala, profilu 80% z szerokości, odpowiednią na felgę o średnicy 15.3 cala.
Najlepsze opony diagonalne na rynku w sklepie Profesjonalneopony.pl
Opony o budowie diagonalnej stosuje się głównie w budownictwie oraz przemyśle np. do wózków widłowych wysokiego podnoszenia, do maszyn rolniczych oraz motocykli, rzadziej do aut osobowych i dostawczych. W sklepie Profesjonalneopony.pl dostępne modele są wyselekcjonowane i pochodzą od najlepszych dostawców, którzy dbają o ich jakość, żywotność oraz bezpieczeństwo użytkowania. Warto wybierać modele, które obniżą koszty użytkowania danego pojazdu, dlatego zamów już dziś!