Jak dobrać opony ciężarowe

2021-08-31
Jak dobrać opony ciężarowe

Jak dobrać opony ciężarowe

Od opon ciężarowych oczekuje się bardzo wiele. Powinny być trwałe, wytrzymałe, w pełni bezpieczne i przyczepne, a także zapewniać optymalne warunki jazdy również podczas niesprzyjającej pogody. Niestety, z reguły większość właścicieli flot pojazdów ciężarowych ocenia zakup ogumienia wyłącznie ze względu na cenę, podczas gdy tak naprawdę opony do ciężarówki to inwestycja w przyszłość danego przedsiębiorstwa transportowego. Dowiedz się koniecznie, jak dobrać prawidłowe opony do ciężarówki i zdecyduj się na model, który będzie idealnie dostosowany do rodzaju wykonywanej pracy i usług.

Podstawowe założenia opon do ciężarówki

Opony ciężarowe są projektowane zupełnie inaczej niż ogumienie dedykowane do aut osobowych. Mają bowiem wytrzymać bardzo duży nacisk dynamiczny i statyczny, dlatego ich podstawową różnicą względem opon samochodowych jest wysoka wytrzymałość. Pojazdy ciężarowe z pełnym dopuszczalnym obciążeniem mogą ważyć nawet kilkanaście ton, dlatego ogumienie do aut ciężarowych charakteryzuje się bardzo mocną i zwartą budową oraz odpowiednio zaprojektowanymi wzmocnieniami ścianek bocznych i czoła. Nie bez znaczenia jest także trwałość mieszanki. Samochody osobowe rzadko realizują tak duże przebiegi, jak auta ciężarowe, szczególnie takie, które podróżują między różnymi państwami na długich dystansach. Dla mieszanki gumy oznacza to bardzo trudne warunki pracy. Ich producenci stosują do ogumienia ciężarowego najnowsze zdobycze współczesnej technologii, które łączą wysoką przyczepność z trwałością swoich wyrobów.

Prawidłowy rozmiar i szczegółowe parametry mają pierwszorzędne znaczenie

Podczas wyboru opon do ciężarówki należy skupić się między innymi na ich rozmiarze. Każdy producent danego pojazdu ciężarowego zawsze informuje o aprobowanych rozmiarach ogumienia w instrukcji użytkownika oraz na tablicach znamionowych. Warto wybierać ogumienie ciężarowe wyłącznie w rozmiarach wyszczególnionych przez producenta, gdyż wszelkie odstępstwa mogą mieć ogromny wpływ na komfort oraz bezpieczeństwo jazdy i koszty użytkowania samochodu. Najważniejsza w rozmiarze ogumienia jest średnica zewnętrzna całego koła, która wpływa na wszelkie parametry całego pojazdu. Warto wymienić wśród nich nieprawidłowe wskazania prędkościomierza, zupełnie zmienione przełożenie skrzyni biegów, a także błędy w działaniu niektórych systemów bezpieczeństwa, np. ABS. Co więcej, niewłaściwy rozmiar zewnętrzny ogumienia ciężarowego wpływa również na pogorszenie spalania, a także na zmniejszenie nośności. Z reguły oznaczenie opon do ciężarówki przybiera postać ciągu cyfr i liter, które stosunkowo łatwo rozszyfrować. Na przykładzie 250/50 R16 otrzymujemy ogumienie o szerokości 250 mm, profilu równym 50% szerokości, czyli 125 mm, odpowiednie na felgę o średnicy 16 cali. Bardzo często producenci ogumienia umieszczają w nazwie indeks nośności, np. 170 (6 000 kg na jedną oponę)  oraz indeks prędkości wyrażany literą w zakresie od A1 do Y.

Czy można stosować zamienniki rozmiaru ogumienia?

Podstawowym czynnikiem wpływającym na cenę danej opony jest jej rozmiar. Ogumienie o mniej standardowych wymiarach jest zazwyczaj znacznie droższe niż opony węższe lub mniejsze. Wielu przedsiębiorców o tym doskonale wie, wskutek czego dobiera model o “zbliżonych” wartościach. To ogromny błąd. Zamiennik opony homologowanej przez producenta pojazdu musi mieć praktycznie identyczną średnicę zewnętrzną. W sieci znajdują się pomocne kalkulatory, które wyliczają zamiennik opon o tej samej średnicy zewnętrznej, lecz innym profilu, średnicy felgi bądź szerokości. 

Dobierz oponę dedykowaną na konkretną oś

Opony do ciężarówki występują w czterech wariantach. Ogumienie dedykowane na oś kierowaną, znaną także jako prowadzącą, montuje się na osi skrętnej, czyli z reguły na przedniej osi wszystkich pojazdów ciężarowych. Wymaga się od nich jak najwyższej możliwej przyczepności oraz odporności na różne przeciążenia oraz naciski generowane np. podczas maksymalnego skrętu przy dużej prędkości, kiedy to na zewnętrzną ściankę opony działają zdecydowanie największe siły. Większość producentów opisuje ten wariant opony literą “S” bądź “F”. Ogumienie na oś napędową (oznaczone jako “D”) zakłada się na osi pędnej danego pojazdu, która przenosi moment obrotowy z jednostki napędowej wprost na asfalt. Warto, aby ten wariant ogumienia miał czoło pokryte stosunkowo grubym i wydatnym bieżnikiem. Opony na oś wleczoną (“T”) są dedykowane na oś, która nie jest połączona z zespołem kierowniczym lub napędowym, czyli z reguły na naczepę. Na rynku znajdziemy także modele uniwersalne, które można z powodzeniem zastosować na każdej osi i są oznaczone literą “Z”. 

Zadbaj o wysoką jakość i uznaną markę

Nie wolno oszczędzać na ciężarowym ogumieniu. Przekonało się o tym wielu przedsiębiorców, którzy nie byli w stanie dotrzymać uzgodnionego w umowie terminu dostawy lub musieli zmierzyć się z wypadkiem pojazdu po wybuchu opony o zbyt niskiej nośności. Właśnie z tego względu zawsze dobrym wyborem okażą się opony do auta ciężarowego pochodzące od znanych, lubianych i renomowanych producentów ogumienia, którzy gwarantują pełną zgodność swoich produktów z informacjami zawartymi w ulotce czy na etykiecie poszczególnych opon. Wielu producentów z niższej półki znacznie zawyża parametry, wskutek czego przedsiębiorca nie jest w stanie realnie ocenić ich nośności oraz innych, równie istotnych szczegółów budowy. Warto kierować się zasadą doboru klasy opony względem sposobu użytkowania. Ogumienie budżetowe najtańszych marek sprawdzi się poprawnie jedynie w przypadku transportu na krótkich dystansach, a także w przypadku transportu lekkiego. W klasie średniej dostajemy ogumienie ciężarowe dobrej jakości, które zapewniają poprawną przyczepność w danych warunkach, nie są także szczególnie mocno podatne na zniszczenia. Opony klasy premium z kolei charakteryzują się zupełnie innymi cechami. Producenci ogumienia z najwyższej półki stosują nowoczesne mieszanki, autorskie i zbadane bieżniki, a także precyzyjnie zaprojektowane wzmocnienia. Takie opony są także najbardziej przebadane i to zarówno przez producenta, jak i przez niezależne firmy recenzujące.

Opony ciężarowe powinny być dostosowane do specyfiki pracy

Jak dobrać opony ciężarowe? Zwróć uwagę również na specyfikę pracy danego pojazdu. Wyróżniamy kilka podstawowych form transportu, wśród których warto wymienić transport długodystansowy, polegający na pokonaniu największych odległości, transport regionalny, miejski oraz terenowy, a także mieszany i specjalistyczny, np. zimowy. Wszystkie gałęzie transportu mają zupełnie różne wymagania co do jakości, parametrów i szczegółów technicznych ogumienia.W transporcie długodystansowym wykorzystuje się najbardziej wytrzymałe opony klasy premium, które muszą stawić czoła najdłuższym trasom, składającym się z wielogodzinnej jazdy po różnych nawierzchniach i w zmiennych temperaturach. Nieco mniejsze wymagania względem opon ma transport regionalny, którego głównym założeniem jest np. dostawa towaru do innego miasta lub województwa. Transport miejski jest dla opon zdecydowanie najmniej obciążający, gdyż pojazdy pokonują jednorazowo dystans nie dłuższy niż kilka-kilkanaście kilometrów. Transport terenowy oraz zimowy wymagają zastosowania ogumienia dostosowanego do jednej, konkretnej pracy. Ogumienie terenowe charakteryzuje się wydatnymi klockami i dużą głębokością bieżnika, który precyzyjnie wgryza się w ziemię lub piasek podczas dostawy towarów, podczas gdy opony do transportu zimowego są miękkie i przeznaczone do pracy w najniższych temperaturach, kiedy inne opony stają się już bardzo twarde i nie zapewniają odpowiedniej przyczepności.

Zimowe opony ciężarowe czy całoroczne?

Podczas wyboru opon ciężarowych zwróć uwagę także ich sezonowość. Utarło się, że ogumienie powinno dzielić się na letnie, które można wykorzystywać także jesienią oraz wiosną, oraz na opony zimowe, dedykowane wyłącznie na chłodny okres zimowy. Nie jest to jednak jedyny słuszny wybór. Opony całoroczne do ciężarówki zapewniają poprawną przyczepność w warunkach zimowych i letnich, a ich podstawową zaletą jest znaczne obniżenie kosztów, gdyż firma transportowa nie musi dysponować dwoma kompletami na zmianę. Wady? Gorsze warunki jezdne podczas pokonywania tras pokrytych śniegiem lub lodem, kiedy to opony zimowe sprawdzą się najlepiej. Oznacza to, iż ogumienie całoroczne sprawdzi się doskonale np. w transporcie miejskim lub regionalnym, a opony dedykowane na sezon zimowy podczas podróży do krajów, w których zima jest sroga i związana z zaleganiem dużej ilości śniegu na ulicy, np. do Skandynawii. W takim razie jak dobrać prawidłowe opony do ciężarówki? Zwracając baczną uwagę zarówno na ich wady i zalety i nie kierować się wyłącznie ceną oraz marką.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixelpixel