Opony całoroczne – czy warto w nie inwestować?
W naszej szerokości geograficznej pogoda zmienia się diametralnie dwa razy do roku, co wiąże się z ogromną zmianą warunków drogowych i sposobem użytkowania pojazdów poruszających po drogach asfaltowych. Warunki jezdne różnią się tak bardzo, że producenci ogumienia wiele lat temu wprowadzili modele zimowe, które różnią się od letnich modeli rodzajem mieszanki. Zaletą sezonowej wymiany opon jest fakt, iż zawsze dysponujemy oponami idealnymi do obecnych warunków pogodowych – przynajmniej w teorii. Wadą zaś potrzeba magazynowania ogumienia oraz wymiany, która pochłania dość duże koszty. Producenci ogumienia zauważyli ten problem i wprowadzili do oferty opony całoroczne, czy warto je kupić?
Spis treści
Czym są opony całoroczne?
Opony całoroczne to ogumienie, które w założeniu doskonale sprawdza się w każdej porze roku i zapewnia odpowiednią trakcję zarówno w lecie, jak i w zimie. Takie modele zostały wykonane ze specjalnej mieszanki gumy, która ma optymalną twardość w bardzo szerokim zakresie temperatur. Zapewnia dzięki temu dużą przyczepność podczas jazdy latem i podobnie dobrą przyczepność w zimie. Nie jest to jednak rozwiązanie pozbawione wad, czego powinni być świadomi ich nabywcy.
Opony sezonowe dzielą się na modele letnie i zimowe. Letnie są zawsze wykonane z dość twardej mieszanki gumy, która dobrze reaguje na jazdę po rozgrzanym asfalcie, i są przeznaczone do jazdy w temperaturach wyższych niż 7 stopni Celsjusza. Opony zimowe z kolei są przeznaczone do jazdy w temperaturze niższej. Zostały bowiem wykonane z bardzo miękkiej mieszanki, która tylko wtedy uzyskuje swoją optymalną sprężystość. Jazda na oponach letnich w zimie jest niebezpieczna ze względu na fakt, iż mieszanka staje się zbyt twarda na skutek działania niskiej temperatury i nie zapewnia przyczepności. Z kolei opony zimowe w lecie są zbyt miękkie, szybciej ulegają zużyciu, są także mało przyczepne podczas dynamicznej jazdy.
Zalety opon całorocznych
Zdecydować się na opony zimowe czy całoroczne? Odpowiedź na to pytanie warto uzależnić między innymi od zalet konkretnego rodzaju ogumienia. Opony przeznaczone do całorocznego użytkowania równie dobrze sprawdzają się latem, jak i zimą. Z tego też względu do ich zalet należy niewątpliwie zaliczyć niski koszt związany z ich eksploatacją. Nie trzeba dwa razy do roku odwiedzać zakładu wulkanizacyjnego w celu wymiany sezonowego ogumienia, nie ma także konieczności przechowywania nieużywanych opon we własnym garażu lub ponoszenia kosztów związanych z ich magazynowaniem w wybranym zakładzie. Wbrew pozorom to często wysokie kwoty, które w kilka lat mogą całkowicie zniwelować wyższą cenę zakupu opon całorocznych.
Kolejną zaletą jest uniwersalność ogumienia całorocznego. Zawsze nasze opony będą gotowe do eksploatacji i odpowiednio przygotowane do trasy niezależnie od panującej pogody i temperatury, co ma szczególnie duże znaczenie w okresach przejściowych. Bardzo często na wiosnę oraz jesień pogoda zmienia się diametralnie z dnia na dzień, czasami różnice pomiędzy dniem a nocą mogą wynosić nawet kilkanaście stopni Celsjusza. Co to oznacza dla kierowcy? Że w nocy warto byłoby mieć zamontowane opony zimowe, a w dzień – letnie. To oczywiście bardzo trudne do zrealizowania, w właściwie niemożliwe.
Kolejną zaletą opon całorocznych jest fakt, iż nie trzeba wyznaczać konkretnej daty wymiany opon sezonowych. Podjęcie decyzji o wymianie wielu kierowców uzasadnia zmianą pogody, co nie zawsze jest optymalnym rozwiązaniem, gdyż temperatura może ulec zmianie już na drugi dzień.
Wady opon całorocznych
Niestety opony całoroczne mają także pewne wady oraz cechy, przez które nie wszyscy kierowcy się na nie decydują. Najpoważniejszą z nich jest znacznie szybsze zużycie spowodowane nie ich mniejszą wytrzymałością, a dłuższym użytkowaniem. Siłą rzeczy opony sezonowe użytkujemy jedynie przez połowę roku, podczas gdy ogumienie całoroczne jest przeznaczone do użytkowania przez cały rok, będzie zatem wymagało wymiany po dwukrotnie krótszym czasie. Co więcej, zużyte opony całoroczne mogą pracować nieco gorzej niż podobnie zużyte opony sezonowe, dlatego należy bezwzględnie kontrolować ich stan.
Opony całoroczne najgorzej sprawdzają się w warunkach skrajnych, zatem w najwyższej lub najniższej temperaturze w roku. Podczas najbardziej upalnych dni lata mogą się nieco szybciej zużywać przez działanie rozgrzanego asfaltu na stosunkowo miękką mieszankę gumy, będzie to jednak minimalna różnica względem nieco niższej temperatury. Zimą z kolei (w najchłodniejszych dniach) ogumienie całoroczne może stawać się zbyt twarde, przez co nie zapewni optymalnej przyczepności podczas jazdy – takie dni zdarzają się jednak w Polsce stosunkowo rzadko, np. raz na kilka lat. Opony całoroczne zostały zaprojektowane z myślą właśnie o takich krajach jak nasz.
Lepsze są opony zimowe czy opony całoroczne?
Czy warto kupić opony całoroczne? To zależy głównie od oczekiwań konkretnej osoby. Jedni wolą komfort i bezpieczeństwo na co dzień, użytkując auto zawsze gotowe do jazdy w każdych warunkach, inni z kolei wolą tradycyjną wymianę ogumienia sezonowego dwa razy do roku, która zapewnia użytkowanie ogumienia w teorii idealnie dostosowanego do panującej pogody. Obecnie wybór jest dość trudny i sprowadza się do indywidualnych potrzeb i preferencji.