Jakie opony do wózka widłowego wybrać?
Wózek widłowy wyposażony w opony odpowiednie do rodzaju wykonywanej pracy charakteryzuje się większą wydajnością oraz mniejszym zużyciem i ryzykiem wystąpienia różnego typu awarii. Właśnie dlatego ogumienie wózków widłowych jest tak istotne w każdej działalności, w której wykorzystuje się te pojazdy. Niestety przez stosunkowo dużą liczbę dostępnych modeli wielu przedsiębiorców ma spory problem z wyborem odpowiedniego wariantu. Okazuje się jednak, że proces ten można znacznie przyspieszyć. Wystarczy poznać podstawową charakterystykę opon do wózków widłowych w poniższym poradniku.
Ogólne informacje na temat ogumienia do wózków widłowych
Wózki widłowe to urządzenia przeznaczone do przewozu i transportu materiałów w miejscu ich użytkowania, często w fabrykach, zakładach przetwórstwa czy magazynach. Mocny napęd silnikowy (benzynowy lub diesla) o optymalnym przełożeniu zapewnia niewielką prędkość maksymalną, lecz duży moment obrotowy pozwala na dźwiganie i przewożenie ładunków o wadze dochodzącej do kilkunastu ton. Właśnie z tego względu ogumienie do wózków widłowych ma tak duże znaczenie. Zbyt słabe opony o niewystarczającej wytrzymałości na przeciążenia mogą ulec uszkodzeniu i kosztownej awarii podczas unoszenia kolejnych materiałów lub podczas wykonywania ostrych skrętów czy przejazdu po nawet niewielkich nierównościach. Setki przedsiębiorców corocznie przekonują się, że uszkodzenie opony podczas przewozu cennych przedmiotów może sprowadzić na przedsiębiorstwo duże kłopoty, które trudno zażegnać.
Warto wybrać takie opony pneumatyczne lub opony superelastyczne do wózków widłowych, które spełnią wszelkie założenia firmy i pozostawią pewien margines bezpieczeństwa. Doskonałym wyborem okazują się opony firm premium, które uchodzą za najmniej awaryjne, a ich parametry użytkowe są zawsze zgodne z tymi znajdującymi się w karcie produktu. Nie zawsze duże nakłady finansowe na ich zakup będą optymalnym wyborem. W mniejszych firmach, w których wózki widłowe wykorzystuje się rzadko i raczej do dźwigania lekkich ciężarów, warto postawić na ogumienie z niższej półki, którego amortyzacja będzie trwała znacznie krócej.
Rodzaje opon w wózkach widłowych superelastyczne (pełne) czy pneumatyczne
Podstawowym kryterium wyboru ogumienia do tych pojazdów jest ich typ. Na rynku znajdują się dwa rodzaje opon do wózków widłowych – opony superelastyczne, znane jako pełne, a także opony pneumatyczne. Obie wersje mają swoje wady i zalety. Modele pneumatyczne składają się z opony oraz dętki montowanej w ich wnętrzu, z tego też względu za ich wypełnienie odpowiada powietrze pod odpowiednim ciśnieniem. Opony pneumatyczne różnią się między sobą także budową – radialną lub diagonalną.
Opony superelastyczne mają zupełnie inną budowę. Składają się bowiem w całości z gumy, gdyż ich wypełnienie stanowi tworzywo sztuczne o odpowiedniej gęstości i sprężystości wraz z warstwą amortyzującą. Z tego też względu są one znacznie cięższe niż opony pneumatyczne. Podstawową różnicą pomiędzy dostępnymi oponami superelastycznymi jest ich przeznaczenie – modele do użytku na zewnątrz są zbudowane nieco inaczej niż warianty przeznaczone do użytkowania wewnątrz.
Wady i zalety opon superelastycznych i pneumatycznych
Wśród zalet opon dętkowych-pneumatycznych można wymienić między innymi niską cenę, która nie powinna nadwyrężyć budżetu przedsiębiorstwa, a także znakomitą amortyzację. Opona jest bowiem bardzo miękka i gwarantuje komfortową jazdę także po szczególnie nierównym terenie, umożliwiając jednocześnie bezpieczny przewóz bardzo kruchych i delikatnych materiałów. Opony pneumatyczne do wózków widłowych mają także wady. Warto wśród nich wyróżnić niewielką wytrzymałość na uszkodzenia oraz zużycie wynikające z użytkowania pojazdu, a także duże ryzyko ich pęknięcia bądź uszkodzenia mechanicznego, np. przebicia czy rozerwania.
Opony superelastyczne mają zupełnie inną charakterystykę. Spośród zalet warto wyróżnić między innymi praktycznie całkowity brak możliwości uszkodzenia mechanicznego, np. przebicia, a także wysoką odporność i pełną stabilność podczas przewożenia najcięższych ładunków. Są wytrzymałe i bezpieczne w użytkowaniu, dlatego w wielu firmach wypierają standardowe opony pneumatyczne. Mają jednak także wady. Wśród nich można wymienić praktycznie zerową amortyzację, przez co operator jest narażony na duże drgania w kabinie, a także wysoką cenę zakupu oraz duże wymagania względem montażu na feldze. Opony superelastyczne można bowiem zamontować wyłącznie przy użyciu specjalistycznych pras hydraulicznych.
Gdzie sprawdzą się opony dętkowe, a gdzie superelastyczne?
Opony dętkowe dzięki ich doskonałej amortyzacji, niskiej cenie i niewielkiej wytrzymałości na przeciążenia znakomicie się sprawdzą w firmach zajmujących się obróbką lub magazynowaniem lekkich i delikatnych przedmiotów. Zapewnią także odpowiedni komfort operatorowi, a ich zakup nie oznacza dużych wydatków. Z kolei opony superelastyczne są przeznaczone do znacznie trudniejszych prac, np. w halach budowlanych, gdzie pojazdy te służą do przewozu ciężkich i zarazem wytrzymałych przedmiotów, również po nierównej nawierzchni.