Jak założyć łańcuch na opony

2021-10-26
Jak założyć łańcuch na opony

Pokonywanie nieprzejezdnych tras oraz dróg szczególnie narażonych na duże opady śniegu bądź oblodzenia może się okazać niemożliwe bez użycia łańcuchów na opony, które zapewniają optymalną przyczepność w najtrudniejszych warunkach drogowych. Łańcuchy przybierają różne formy i kształty, różnią się także materiałem, z którego zostały wykonane, a także ceną zakupu oraz łatwością montażu. Warto poznać zasady działania łańcuchów na opony zimowe, ich specyfikację techniczną oraz podstawowe parametry istotne podczas zakupu, aby w efekcie kupić model idealnie dostosowany do naszych wymagań, posiadanego pojazdu oraz zasobności portfela.

Dlaczego w niektórych przypadkach łańcuchy na opony są obowiązkowe?

Zakładanie łańcuchów na opony jest dla większości polskich kierowców raczej niespotykaną czynnością. Nasz klimat sprawia, że większość popularnych dróg zachowuje swoją przejezdność nawet podczas szczególnie dużych opadów śniegu, inaczej jest na terenach górskich oraz w krajach, w których panuje permanentna zima bądź opady są szczególnie intensywne. W wielu państwach obowiązuje prawo nakazujące zakładanie łańcuchów na opony w konkretnym sezonie bądź przez cały rok, podobny wymóg mamy także w Polsce. Charakterystyczny i stosunkowo rzadko spotykany znak C-18 jest stawiany zazwyczaj tuż przed wjazdem na jezdnię, która często jest nieprzejezdna wskutek szczególnie intensywnych opadów śniegu. Wjeżdżając na nią w okresie zimowym mamy obowiązek założenia łańcuchów w celu ochrony siebie, jak i innych użytkowników wybranego odcinka. Brak zamontowanych łańcuchów na kołach na danym odcinku drogi wiąże się nie tylko z mandatem ze strony funkcjonariusza policji, lecz także z wieloma niebezpieczeństwami i zagrożeniami. Wyjazd pod nawet bardzo niewielkie wzniesienie na zaśnieżonej i oblodzonej ulicy jest niezwykle trudne także w przypadku aut z napędem na cztery koła, co w efekcie może zakończyć się ześlizgnięciem pojazdu w dół bądź nawet upadkiem auta poza jezdnię w przypadku terenów górzystych.

Konstrukcja łańcuchów na opony zimowe

Łańcuchy na opony zimowe występują w wielu formach i różnią się materiałem, sposobem zakładania oraz parametrami użytkowymi. Jeszcze przed ich zakupem koniecznie zapoznaj się z instrukcją użytkownika, w której zazwyczaj znajduje się informacja na temat kompatybilnych łańcuchów na opony. Zbyt wysokie i grube mogą haczyć o nadkole, dlatego ich montaż z reguły kończy się uszkodzeniem karoserii lub kół. W dalszym ciągu najpopularniejsze są łańcuchy wykonane ze stali, a właściwie z bardzo trwałego stopu, który jest twardy, odporny na przeciążenia i zarazem także stosunkowo elastyczny, dlatego zachowuje swoje właściwości w trakcie jazdy pojazdami mechanicznymi. Kolejnym rodzajem łańcuchów na opony zimowe są tak zwane skarpety, czyli łańcuchy w formie pokrowca wykonane z materiału tekstylnego. Ich największą przewagą względem modeli stalowych jest bardzo niska waga, łatwe zakładanie oraz wysokość wynosząca maksymalnie kilka milimetrów. Dzięki temu można je z powodzeniem zastosować również w przypadku aut ze szczególnie niskim zawieszeniem. To rozwiązanie ma jednak także wady. Tekstylny łańcuch na opony bardzo szybko się zużywa i nie wgryza się w śnieg oraz lód tak dobrze, jak tradycyjny łańcuch. Różnice względem łańcuchów występują także w obrębie ich budowy. W sklepach znajdziemy modele z dużymi lub z małymi oczkami, a także kształtem ogniwa i jego charakterystyką użytkową. Łańcuchy różnią się także średnicą oraz sposobem zakładania, a także gęstością siatki. Wszystkie te parametry mają duży wpływ na sposób użytkowania auta, dlatego warto z dużą odpowiedzialnością podejść do ich wyboru.

Wpływ łańcuchów na opony na bezpieczeństwo jazdy

Auto wyposażone w łańcuchy śniegowe ma zupełnie inną charakterystykę prowadzenia. Pierwszą i najważniejszą kwestią jest to, że pojazd staje się momentalnie bardziej przyczepny, gdyż łańcuchy wgryzają się w śnieg oraz lód i działają podobnie do gąsienic zamontowanych na koparkach. Można bez większych problemów pokonywać duże wzniesienia na jezdniach pokrytych śniegiem i lodem, a także skręcać i hamować bez nadmiernej utraty przyczepności. Warto jednak mieć na uwadze także pewne wymagania. Producenci łańcuchów na opony zimowe przestrzegają, aby nie przekraczać na nich 50 kilometrów na godzinę. Ogniwa stale pracują, podobnie jak tekstylne skarpety, przez co przy wyższych prędkościach mogą się zniszczyć lub pęknąć w przypadku modeli niskiej klasy, co już grozi wypadkiem. Łańcuchy mocno niszczą czysty asfalt, dlatego należy bezwzględnie unikać jazdy z nimi po odśnieżonych ulicach. Warto także powstrzymać swoją chęć dynamicznej jazdy spowodowaną uczuciem lepszej przyczepności. Łańcuchy podczas szybkiego przyspieszania bądź nagłego hamowania są narażone na największe obciążenia dynamiczne, co w skrajnych przypadkach prowadzi do ich awarii. 

Jak założyć łańcuchy na opony?

Jeśli zastanawiasz się, jak założyć łańcuchy na opony to koniecznie przeczytaj poniższy poradnik i zapoznaj się z ulotką producenta łańcuchów - zawsze stosuj się do wszystkich kroków, to kwestia Twojego bezpieczeństwa na drodze. Etapów zakładania łańcuchów jest kilka i mogą się różnić zależnie od ich producenta oraz rodzaju. Najważniejsze jest to, aby łańcuchy zakładać zawsze na osi napędowej, a w przypadku pojazdów z napędem 4x4 zaleca się montaż łańcuchów na wszystkich kołach, jeśli jednak mamy tylko dwie sztuki, warto założyć je na osi przedniej, skrętnej. 

  1. Przygotuj łańcuchy wyjmując je z opakowania i chwyć za ich końce, aby dokładnie je rozplątać.
  2. Cały łańcuch połóż na ziemi i przeciągnij go za kołem do momentu, aby oba końce łańcucha był dobrze widoczne patrząc na pojazd z boku.
  3. Chwyć oba końce linki dwiema rękami i połącz stalowe zaczepy na górnej części opony.
  4. Po prawidłowym wykonaniu tego etapu połącz ze sobą wszystkie spinki łańcucha i naciągnij go za pomocą dodatkowej spinki, którą z reguły łączy się po przekątnej z jakimkolwiek ogniwem.

Możesz rozpocząć jazdę! Po pokonaniu kilkudziesięciu metrów należy się zatrzymać i sprawdzić ponownie naciąg łańcucha i ewentualnie poprawić montaż.

pixelpixel