Jak uniknąć uszkodzenia opony?

2022-03-15
Jak uniknąć uszkodzenia opony?

Staraj się jeździć ostrożnie

Na pytanie: „Jak uniknąć uszkodzenia opony?” najłatwiej byłoby odpowiedzieć, że po prostu uważać, by podczas jazdy żadne z kół nie natrafiło na ostry przedmiot znajdujący się na drodze lub wyrwę. Przejechanie po fragmentach szkła należy do zdecydowanie najczęściej występujących przyczyn uszkodzenia ogumienia, choć na pewno nie jest jedynym. W większości przypadków są one na tyle małe, że niemożliwym jest dostrzeżenie ich z perspektywy kierowcy, a zwłaszcza, gdy warunki na drodze także nie ułatwiają prowadzenia pojazdu. Jeżeli jednak zauważymy na jezdni szkło lub jakikolwiek inny – ostry – przedmiot, w miarę możliwości należy starać się uniknąć zetknięcia się z nim opon. Nawet bowiem te od najlepszych producentów na rynku często pękają w takich okolicznościach, co prowadzi do powstania bardzo poważnego niebezpieczeństwa na drodze również dla innych obiektów poruszających się po niej. Mówiąc najkrócej, zawsze należy mieć oczy szeroko otwarte i – co tu dużo kryć – liczyć także na szczęście, które zawsze przecież się przydaje.

Zwróć uwagę na poziom zużycia opon

Szczęściu można oczywiście zawsze dopomóc i właśnie w tym miejscu dochodzimy do sedna naszych rozważań na temat tego, co zrobić, by zminimalizować ryzyko uszkodzenia opony. Przymierzając się do dłuższej trasy, przed jej rozpoczęciem warto na pewno sprawdzić stan ogumienia pod względem jego dotychczasowego stopnia zużycia. W jaki sposób zrobić to poprawnie? Swoją uwagę należy zwrócić przede wszystkim na klocki bieżnika, które powinny zawsze wystawać ponad poziom wyeksploatowania. Osobom mniej zaznajomionym z zagadnieniami motoryzacyjnymi przypomnijmy, że poziom zużycia to nieduży mostek o wysokości nieco ponad 1,5 mm, który można znaleźć w głównym rowku każdej z opon. W sytuacji, gdy wysokość wspomnianych klocków przybliża się do stopnia zużycia, należy zastanowić się nad wymianą ogumienia, ponieważ zachodzi spore prawdopodobieństwo, że dotychczasowe może ulec np. pęknięciu już po wyruszeniu w drogę.

Zadbaj o odpowiednie ciśnienie wewnątrz ogumienia

Zanim usiądziemy za kierownicą swojego pojazdu, zawsze powinniśmy pamiętać o wcześniejszym przejrzeniu także bocznych części ogumienia. Pęknięcia, rozerwania i innego rodzaju uszkodzenia opon pojawiają się na nich dość często i nie tylko podczas jazdy. Najczęściej w tym celu wystarczy po prostu wnikliwiej przyjrzeć się bokom opon, lecz gdy nie do końca ufamy swoim oczom (co jest akurat w przypadku nie tylko wzroku, ale też innych zmysłów uzasadnione ze względu na łatwość „oszukania” ich), nie zaszkodzi skorzystać ze swojej dłoni w celu przejechania nią po oponie. Pod palcami dość łatwo jest przecież wyczuć ewentualne jej zniszczenia. W podobny sposób – poprzez uciskanie – można także sprawdzić poziom ciśnienia wewnątrz opon. Zarówno jego zbyt niski, jak i za wysoki poziom zwiększa prawdopodobieństwo ich pęknięcia. Za uniwersalny poziom ciśnienia w środku ogumienia pojazdów przyjmuje się 2,2 bara, dlatego podczas jego pompowania należy starać się osiągnąć taki właśnie pułap.

Czego powinieneś unikać, by przedłużyć żywotność opony?

Wielu kierowców zapomina o tym, że na szybsze zużywanie się opon wpływa także niewłaściwe ich przechowywanie w okresie, w którym nie są użytkowane. Jeśli więc w danym momencie korzystamy z zimowego lub letniego ogumienia, drugi jego rodzaj powinien być przechowywany w bezpiecznych warunkach. Mamy tu na myśli przede wszystkim pomieszczenie, w którym panuje stabilna temperatura powietrza, a w pobliżu nie znajdują się żadne przedmioty, z którymi kontakt mógłby poskutkować uszkodzeniem opon. Ogumienie montowane na kołach różnego rodzaju pojazdów jest bardziej podatne na usterki również w wyniku pozostawiania go na dłuższy czas w miejscach mocno nasłonecznionych. Jak wiemy, asfalt nagrzewa się dość szybko i do wysokiej temperatury, co sprawia, że nie stanowi najbardziej przychylnej ogumieniu powierzchni w okresie letnim. Podróżowanie mocno przeciążonymi autami to kolejna z sytuacji, której powinniśmy unikać, chcąc móc dłużej cieszyć się z posiadania opon w odpowiednim stanie, ponieważ – jak można się łatwo domyślić – pod dużym naciskiem mogą łatwiej ulec pęknięciu. Niekorzystnie dla nich jest także przystąpienie do jazdy po dłuższym nieużywaniu auta (lub innego pojazdu), ponieważ po całkowitym ostygnięciu i późniejszym pozostawaniu w miejscu łatwiej zachowują spłaszczony kształt w miejscu styku z podłożem.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixelpixel