Jak dobrać opony do maszyn budowlanych

Wybór opon budowlanych do konkretnych robót i pojazdów jest bardzo trudny i wiąże się z oceną wielu parametrów i rozwiązań technicznych. Ogumienie budowlane jest bowiem bardzo skomplikowane, a liczba różnic pomiędzy dostępnymi wariantami może przyprawić o ból głowy właścicieli nawet największych przedsiębiorstw zajmujących się pracami budowlanymi. W poniższym artykule wyjaśniamy w najmniejszych szczegółach jak dobrać opony budowlane i czym się kierować podczas ich zakupu.
Czego oczekuje się od dobrych jakościowo opon budowlanych?
Opony budowlane są dedykowane do pracy w bardzo trudnych warunkach budowlanych, dlatego stawia się im bardzo duże wymagania względem ich jakości oraz parametrów użytkowych. Ogumienie powinno charakteryzować się między innymi jak najwyższą przyczepnością podczas manewrowania pojazdem budowlanym po placu budowy lub twardej nawierzchni betonowej. Wpływ na przyczepność ma zarówno mieszanka gumy, jak i wielkość oraz kształt klocków bieżnika. Istotna jest odporność opony na przyspieszone zużycie spowodowane długotrwałą i intensywną pracą, a także najwyższy stopień ochrony przed uszkodzeniami mechanicznymi, takimi jak pęknięcia, wybuchy oraz przecięcia.
Istotne są także jak najniższe opory toczenia, które w ogromnym stopniu wpływają na zmniejszenie spalania paliwa, a także możliwość samooczyszczania bieżnika. Parametr ten jest szczególnie istotny w przypadku maszyn budowlanych, które wyjeżdżają z placu budowy na ulicę. Dla większości oszczędnych przedsiębiorców istotne będą z pewnością także dwie funkcje - możliwość ponownego nałożenia bieżnika oraz jak najłatwiejsza naprawa powstałych uszkodzeń.
Rozmiar opon do maszyn budowlanych
Jeśli zastanawiasz się jak dobrać opony budowlane, koniecznie weź pod uwagę ich rozmiar. Producenci sprzętu budowlanego oraz aut osobowych czy ciężarowych informują o homologowanym rozmiarze ogumienia, które zapewnia prawidłową pracę urządzenia oraz jego możliwości użytkowe. Niektórzy przedsiębiorcy w ramach oszczędności wybierają opony w tańszym rozmiarze, co stanowi ogromny błąd, który może wpłynąć nawet na bezpieczeństwo operatora.
Wśród podstawowych parametrów rozmiaru opony budowlanej warto wymienić szerokość wyrażoną w milimetrach lub calach oraz rozmiar felgi, np. 24-21 co oznacza ogumienie o szerokości 24 cali, pasujące na obręcz o średnicy 21 cali. W modelach o oznaczonym profilu stosuje się nieco inny zapis, praktycznie taki sam, jak w przypadku ogumienia do samochodów osobowych. Pierwszą pozycję zajmuje szerokość opony podana w milimetrach, drugą profil (czyli procentowa wartość z szerokości) oraz pasujący rozmiar felgi. Na przykładzie 650/70-25 otrzymamy oponę budowlaną szeroką na 650 mm o profilu 70 i pasującą na felgę o średnicy 25 cali.
Inne istotne parametry opon budowlanych
Parametry opon do maszyn budowlanych diametralnie różnią się od parametrów stosowanych w przypadku ogumienia ciężarowego lub osobowego. Warto wśród nich wyróżnić między innymi obwód toczenia, który w precyzyjny sposób określa zewnętrzną średnicę całego koła. Ma on ogromny wpływ na żywotność poszczególnych opon, a nawet na trwałość danego urządzenia. Duże różnice pomiędzy dwiema oponami założonymi na tej samej osi powodują ciągłą i intensywną pracę mechanizmu różnicowego, który ulega wówczas znacznie szybszemu zużyciu. Co więcej, niedopasowanie ogumienia może wywołać także awarię sprzęgła kłowego, a w najlepszych przypadkach drastyczne skrócenie czasu żywotności opony, w tym jej bieżnika.
Nie bez znaczenia jest także przeznaczenie
Jak dobrać opony do maszyn budowlanych? Sprawdzając także ich przeznaczenie. Każda opona dedykowana do profesjonalnej pracy budowlanej jest opisana przez producenta nie tylko jej rozmiarem oraz datą produkcji czy rodzajem konstrukcji, lecz także przeznaczeniem. Modele z literą “E” stosuje się w przypadku wozideł i zgarniarek, opony typu “C” w walcach, a ogumienie “G” w równiarkach. Najpopularniejsze są w dalszym ciągu opony budowlane “L”, które znajdą zastosowanie między innymi w ładowarkach.
Konstrukcja opony do maszyny budowlanej
Opony do maszyn budowlanych różnią się między sobą głównie konstrukcją. Podstawową różnicą jest budowa, która występuje w formie diagonalnej oraz radialnej. Opony radialne są wykorzystywane w pojazdach budowlanych zdecydowanie najczęściej, a jedną z ich wielu zalet jest powolne nagrzewanie się mieszanki wskutek długiej jazdy. Najważniejsze są jednak cechy typowo użytkowe. Warto wyróżnić wśród nich znacznie większą szansę naprawienia nawet dużych uszkodzeń, większą odporność samego bieżnika na jego zniszczenie lub starcie ze względu na stalowy kord i mniejsze odkształcenia bocznych części opony. Opony budowlane typu diagonalnego są w zasadzie niespotykane.
Jaki bieżnik wybrać?
Bieżnik w oponie do maszyny budowlanej ma ogromny wpływ na jej użytkowanie. Wydatne, wysokie i duże klocki bieżnika doskonale wgryzają się w podłoże i zapewniają trakcję nawet na sypkim lub miękkim gruncie, podczas gdy ogumienie wyposażone w bieżnik o niższym profilu sprawdzi się najlepiej podczas jazdy po betonie lub utwardzonych nawierzchniach. Każdy bieżnik, niezależnie od jego wysokości, powinien skutecznie zabezpieczać oponę przed zniszczeniami mechanicznymi czoła, a także zapewniać jak najniższy opór toczenia w trakcie jazdy nieco wyższą prędkością po drogach publicznych.