Najczęstsze błędy podczas zmiany opon

2021-04-28
Najczęstsze błędy podczas zmiany opon

Narzędzia, które ułatwią Ci dokonanie zmiany ogumienia

Niezależnie od tego, czy zamierzasz wymienić tylko jedną z opon, ponieważ uległa uszkodzeniu lub najzwyczajniej w świecie zdążyła się zużyć, czy wszystkie cztery, musisz podejść do tego ostrożnie – zwłaszcza jeśli dotychczas zawsze korzystałeś z usług wulkanizatora. Zanim przystąpisz do działania, zaopatrz się w klucz dynamometryczny oraz udarowy lub ręczny, a także podnośnik. Warto też na pewno wnikliwiej przeanalizować stan zarówno opon, które chcesz zdemontować, jak i tych, które zamierzasz zacząć wykorzystywać w najbliższym czasie. Wykonanie tej czynności jest szczególnie istotne, jeśli ogumienie nie należy do najnowszych, lecz służy Ci już od pewnego czasu. Popatrz więc spokojnie i przesuń ręką po powierzchni opon, by w razie zauważenia na nich pęknięć i innego rodzaju usterek uniknąć ich montażu, co mogłoby doprowadzić do groźnej sytuacji na drodze. Dobrze byłoby sprawdzić też wyważenie kół, ale akurat w tym już pomoc wulkanizatora najczęściej okazuje się konieczna. Pomyśl więc o odwiedzeniu go choćby w tym celu, ponieważ tego, jak zmienić opony samodzielnie, dowiesz się od nas.

Wymiana opon krok po kroku

Załóżmy, że jesteś już po wizycie u wulkanizatora, który pozytywnie zaopiniował poziom wyważenia kół, a zatem przejdźmy do głównej „atrakcji”, czyli tego, jak wymienić opony na zimowe bądź letnie. Powinieneś zacząć od sprawdzenia, czy w Twoich kołach występuje zaślepka, stanowiąca element zabezpieczający je przed ewentualną kradzieżą. Jeśli zauważysz ją, łatwo pozbędziesz się jej za pomocą klucza udarowego lub ręcznego, który wcześniej warto sobie przygotować. Jeżeli uda Ci się tego dokonać, zajrzyj następnie na moment do środka auta, by zaciągnąć hamulec ręczny i zablokuj wszystkie koła. Gdy do tego dojdzie, powinieneś przystąpić do poluzowania śrub w kołach o pół obrotu (w przeciwną stronę do ruchu wskazówek zegara), korzystając z klucza udarowego lub ręcznego. Następnie należy sięgnąć po podnośnik, ustawić go w odpowiednim miejscu i podnieść samochód na wysokość umożliwiającą swobodne dokonanie wymiany kół. Po osiągnięciu takiego efektu czas zamienić stare koło na nowe i wkręcić śruby, posługując się tym razem kluczem dynamometrycznym.

Czego lepiej uniknąć podczas wymiany kół?

Po wykonaniu wyżej opisanych czynności możesz śmiało powiedzieć, że część główną masz już za sobą. Gdy śruby zostaną przez Ciebie wkręcone, musisz opuścić auto na ziemię i zabrać podnośnik. Kluczem ręcznym/udarowym natomiast dokręcasz koło do oporu, czyli usłyszenia charakterystycznego dźwięku „cyknięcia” lub poczucia, że osiągnąłeś już maksymalny efekt. Jeśli posiadasz zaślepkę, nic nie stoi na przeszkodzie, byś nałożył ją na koło. I to w zasadzie wszystko. Chcąc dokonać wymiany wszystkich kół wystarczy, że powtórzysz cały proces jeszcze trzykrotnie. Pamiętaj jednak, że niektórzy kierowcy – zwłaszcza Ci mało doświadczeni – popełniają niekiedy błędy, które sprawiają, że koła w ich pojazdach nie zostają w zalecany sposób zamontowane. Czego więc powinieneś unikać? Przede wszystkim przykręcania śrub poprzez stawanie na kluczu lub skakanie na nim. Takie postępowanie skutkuje często rozciąganiem się śrub oraz ich zapiekaniem się w gwintach, w związku z czym w przyszłości ich odkręcenie w celu ponownej zmiany opon może być o wiele trudniejsze.

Zadbaj o prawidłowe wyważenie opon

Wśród innych, często występujących błędów przy dokonywaniu wymiany opon, wymienić należy nieprawidłowe ich wyważenie, o czym zdążyliśmy już wspomnieć. Efekt ten odczuwalny jest najbardziej w momencie, w którym samochód osiąga prędkość powyżej 80 km/h, a przybiera on postać drgań kierownicy lub wibrującego nadwozia. Wystąpienie tego rodzaju problemu wpływa niekorzystnie na komfort jazdy, ale też przyspiesza zużywanie się ogumienia, zmuszając tym samym do ponownego dokonania jego zakupu. Jeżeli więc koniecznie chcesz w pojedynkę wymienić opony w swoim aucie (lub jesteś do tego zmuszony) pamiętaj, by stosować się do naszych wskazówek, a także korzystać z odpowiednich narzędzi i posługiwać się nimi bez zbędnego pośpiechu. W innym razie ryzykujesz, że niewłaściwie wymienione koło ulegnie demontażowi podczas jazdy, narażając tym samym Ciebie i pozostałych uczestników ruchu drogowego na poważne niebezpieczeństwo.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixelpixel