Jakie opony do maszyn portowych

2021-10-22
Jakie opony do maszyn portowych

Maszyny portowe, takie jak podnośniki do kontenerów, ciężkie wózki widłowe i suwnice, są urządzeniami poruszającymi się po twardej, betonowej nawierzchni w portach podczas przeładunku, załadunku i rozładunku statków towarowych. Z reguły maszyny te poruszają się samodzielnie na kołach, wskutek czego muszą być obowiązkowo wyposażone w ogumienie. Opony do maszyn portowych wyróżnia się nadzwyczajną trwałością i wydajnością pracy przy pełnym bezpieczeństwie operatora. Czołowi producenci opon dedykowanych do profesjonalnych zastosowań starają się spełnić wszelkie wymogi podczas intensywnej pracy portowej i warto poznać dedykowane jej ogumienie z bliska.

Podstawowe założenia opon do maszyn portowych

Opony do maszyn portowych są narażone na zdecydowanie najszybsze zużycie wynikające z ponadnormatywnego obciążenia. W efekcie ogumienie musi łączyć cechy wysokiej trwałości z bezpieczeństwem oraz ekologią, dlatego nie wszyscy producenci mają w swojej ofercie ogumienie dedykowane do różnych maszyn portowych. Urządzenia te są przeznaczone do załadunku, rozładunku i przeładunku towarów przewożonych drogą morską i stanowią istotny element w łańcuchu dostaw i efektywności pracy całego portu. Wszelkie problematyczne awarie mogą skutkować utratą wielu godzin dla firm transportowych, które np. muszą odebrać towar wyładowany ze statku. Straty zazwyczaj sięgają ogromnych kwot i mogą odbijać się na dalszych losach firmy, która nie dotrzymała terminu. Maszyny portowe bardzo często przewożą wielotonowe ładunki podczas jazdy po betonowej i szorstkiej nawierzchni, dlatego ogumienie do maszyn portowych musi być wykonane w całości ze specjalistycznej mieszanki o podwyższonej odporności na wysoką temperaturę i ścieranie. Ponadto bardzo istotna z punktu widzenia operatora jest stała kontrola i monitorowania ciśnienia w oponach, co umożliwia podjęcie szybkich kroków w razie nadchodzącej awarii. Wymagań względem opon do maszyn portowych jest jednak znacznie więcej.

Liczy się szczególnie wysoka odporność na ścieranie i wysokie temperatury

Większość maszyn portowych skręca w miejscu, dzięki czemu ich operatorzy mogą pracować szybciej i bardziej efektywnie na mniejszym placu. To doskonałe rozwiązanie w kwestii wydajności pracy całego portu, ma jednak wady w kontekście ogumienia. Opony podczas skręcania i zawracania w miejscu są poddawane szczególnie dużemu obciążeniu, co w efekcie prowadzi do ich natychmiastowego rozgrzania się. Szorstka nawierzchnia w połączeniu z wysoce nagrzaną mieszanką gumy zazwyczaj oznacza znaczne skrócenie okresu jej eksploatacji. Właśnie z tego względu czołowi producenci corocznie opracowują nowe technologie dedykowane do maszyn portowych, które mają zmniejszyć niebezpieczeństwo nagłego uszkodzenia się opony bądź jej przyspieszonego zużycia. Firmy znane z produkcji opon do maszyn portowych wykorzystują między innymi innowacyjne mieszanki, które znacznie wolniej się nagrzewają i podczas standardowej pracy nie osiągają granicznie niebezpiecznej temperaturyZ wysoką temperaturą łączy się także kwestia zużycia. Opony dedykowane do portów bardzo szybko traci swoje właściwości, przez co wymaga częstej wymiany, a jak wiemy, ogumienie to jeden z najbardziej problematycznych odpadów na całym świecie. Właśnie z tego względu nowoczesne opony do maszyn portowych są znacznie trwalsze niż jeszcze kilka lat temu, a ich mieszanka ulega dość powolnemu, lecz także równomiernemu zużyciu.

Wpływ pogody na opony do maszyn portowych

Warto wiedzieć, że praca w porcie odbywa się niezależnie od warunków pogodowych. Zarówno bardzo wysoka, jak i bardzo niska temperatura ma swoje wady i zalety z punktu widzenia opon do maszyn portowych. Upalne lato i praca w pełnym słońcu źle wpływa na ogumienie, gdyż przyspiesza wzrost ich temperatury i negatywnie wpływa na ich trwałość. Z kolei chłód może wywoływać duże stwardnienie mieszanki gumy i tym samym także zmniejszenie jej przyczepności do podłoża. Właśnie z tego powodu producenci ogumienia portowego starają się projektować ogumienie, które dobrze reaguje na wahania temperatur oraz ich niekontrolowany charakter. Jeszcze większym kłopotem jest ulewny deszcz. Kałuże zalegające na placu zmniejszają przyczepność ogumienia, a największym problemem jest wówczas odprowadzanie wody bezpośrednio spod kół danej maszyny. To zadanie dla specjalnych rowków i lameli bocznych, które dzięki dużemu ciśnieniu wypychają wodę spod opony na zewnątrz.

Szczególnie duże znaczenie ma konstrukcja

Opony do maszyn portowych są jednymi z najbardziej zaawansowanych na rynku i widać to także po ich wewnętrznej konstrukcji. Ogumienie dedykowane do pracy w terminalach przeładunkowych jest wyposażone w efektywne i trwałe wzmocnienia, które uniemożliwiają wybuch opony oraz jej nadmierne odkształcanie się podczas pracy. Opony są narażone na ogromne obciążenie dynamiczne oraz statyczne i z tego względu muszą mieć między innymi wzmocnienia w ścianach bocznych, które zmniejszają przy okazji ryzyko uszkodzeń mechanicznych np. podczas najechania na wystający przedmiot. Gwałtowne ruchy kierownicą przy pracy w szczególnie ciasnych terminalach mogą wywoływać na oponie wielokrotnie większe obciążenie, dlatego też są sztywne i zachowują swój kształt aż do osiągnięcia granicznej wartości obciążenia maksymalnego na jedno koło.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixelpixel